Tal pænt!

Nogenlunde sådan lød sloganet for et dansk teleselskab for et par år siden. Det har givet lidt genlyd i mit hoved de seneste uger.

Kommunikation er vigtig, og jeg prøver på at tale pænt og ordentligt til folk. Ind imellem får jeg dog dårlige vaner og er for drillende eller for sarkastisk eller noget helt tredje, og det irriterer mig når det sker. For det er ikke ok overfor de mennesker det går ud over. Og jeg har heller ikke lyst til at være hende der driller eller er sarkastisk på den trælse måde.

For et par uger siden kom jeg dog til at være en bøv overfor en kammerat. Jeg var træt og blev fanget på det forkerte ben, så jeg fik ikke formuleret mig helt så godt som jeg ellers synes jeg gør i hverdagen. Jeg fangede den dog rimelig hurtigt og fik sagt undskyld, men jeg sidder stadig med lidt dårlig samvittighed og en følelse af godt at have kunne gjort det lidt bedre.

Den dårlige samvittighed tager jeg egentlig som et tegn på at jeg ikke er et helt forfærdeligt menneske. Jeg kan godt se når jeg træder ved siden af, som regel i hvert fald. Og jeg prøver at lære af mine fejltagelser. Men det ville være rart hvis jeg slog mig selv lidt mindre i hovedet med den dårlige samvittighed. For jeg kan ikke tage mine ord tilbage. Det er også derfor jeg skal blive bedre til at tænke mig om inden jeg taler, når jeg er træt eller har travlt. Jeg arbejder på det.

Problemet med ord er jo netop at de gør noget. De sætter spor, i nogle tilfælde så grove at det ikke kan rettes op igen. Der tror jeg (håber jeg) heldigvis ikke at jeg har været. For det er ikke rart at have modtaget negative ord. De sætter sig fast og der skal meget positivt til før det negative mister sin magt.

Jeg øver mig hver dag på at tale ordentligt, og på at fange det når jeg ikke gør, og få sagt undskyld. For det smutter selvfølgelig ind imellem. Vi er jo bare mennesker. Men jeg prøver på at tale pænt og være respektfuld overfor andre, selv dem jeg er uenig med. Og hvis jeg nu øver mig i at fokusere på at jeg gør det så godt som jeg kan, og derved også tale pænt til mig selv, så bliver den dårlige samvittighed måske også mindre.

Kommentarer

Populære opslag