Noget om bryster

Fik jeg din opmærksomhed med den overskrift? Godt! for det her er en smule vigtigt.

Jeg har i dag været til mammografi og ultralydsscanning, fordi jeg for nogle uger siden fandt noget i mit bryst, der ikke plejer at være der. Efter en nat uden særlig meget søvn, kom jeg til lægen, som beroligede mig og herefter sendte mig videre i systemet "for en sikkerheds skyld" og med en advarsel om at der var lang ventetid, så jeg skulle ringe til patientkontoret når jeg fik min indkaldelse.

Indkaldelsen kom dagen efter. Jeg fik en tid i november 2021!! Men patientkontoret var søde til at hjælpe, så morgenen er blevet brugt her:


Så så man lige mig være fancy og på privathospital. De var rigtig søde, og jeg slap med skrækken. Jeg er helt okay. Men hvor er jeg glad for at jeg kom afsted.

Jeg har haft brystkræft tæt inde på livet alt for mange gange, og har desværre dårlige erfaringer med overlevelse, når det kommer til det punkt, så jeg er nok lidt ekstra opmærksom (overfølsom?) når det kommer til kræft. Men det er ikke en dårlig ting, for chancen for overlevelse er bedre jo hurtigere man bliver diagnosticeret.

Så piger, husk at undersøge jer selv.
Og drenge og piger, husk at sige til hvis jeres kærestes/kones bryster føles anderledes. Jeg ved godt at det er et moodkill, men hellere sige til en gang for meget end en gang for lidt. For det redder liv.

Vi er heldige at forskningen på kræftområdet er kommet så langt som det er, netop fordi mange får kræft og der er øget fokus på det ved f.eks. diverse indsamlingsshows (som jeg personligt har det lidt ambivalent med). Det gør at vi de senere år har fået større chance for overlevelse ved kræftsygdomme.

Med det sagt, så er det en frygtet sygdom, og jeg fik heller ikke sovet meget i nat, så da jeg kom hjem, måtte jeg lige runde min seng, før jeg kunne være klar til eksamenslæsning, for det passer sjovt nok ikke sig selv, selvom man render rundt og bekymrer sig. Nu behøver jeg ikke at bekymre mig mere. Jeg kan koncentrere mig om eksamenslæsningen og den eksamen der lurer på fredag, og som nok skal gå helt fint, fordi; rigtig flink underviser som er stille og rolig og nede på jorden.

Håber du passer på dig selv, og tager til lægen når du mærker at noget ikke er som det plejer. Det er vigtigt, både for dig og dem der holder af dig.

Kommentarer

Populære opslag