4. søndag i advent og lillejuleaften

I morgen er det juleaften. Der er derfor blevet lavet en masse i Huset på landet de sidste to dage.
Der er blevet lavet konfekt, ænderne er blevet stegt og så har vi hygget. Rigtig meget. Spillet spil eller bare siddet omkring bordet med hver vores ting. Det nyder jeg virkelig.
Som sagsbehandler har jeg hørt om mange forskellige måder at være familie på, og jeg kan derfor se at jeg har været svineheldig med den familie, jeg er født ind i. Bevares, selvfølgelig har vi ting, vi ikke er enige om, men i det store hele har vi det altid godt med hinanden, og vi arbejder på at have det godt med hinanden, for selvfølgelig er det ikke noget der bare sker af sig selv. Det er noget jeg sætter meget stor pris på. Særligt fordi at det gør at jeg kan slappe af når jeg er hjemme hos mine forældre. Her er højt til loftet, masser af plads, både inde og ude, og jeg har mulighed for at gøre det jeg har brug for, hvilket for tiden primært har været at sove eller slappe af. Jeg er ramt af eksamenstræthed ovenpå i fredags, og det er rart at min familie ikke forventer at jeg skal være selskabelig hele tiden. Jeg kan få lov til at tage en lur hvis jeg har brug for det, eller trække mig med en bog, hvis det er det mit behov er.

I går var det luren der trak efter at formiddagen var gået med gudstjeneste og eftermiddagen med at lave konfekt.




I dag har jeg haft mere overskud. Der er blevet spillet en masse Carcassonne, pyntet juletræ, lavet det sidste konfekt og generelt bare hygget med familien.
Det med at pynte juletræet sammen med min mor er skønt. Vores julepynt har forskellige historier, og jeg elsker at høre om dem. Snemanden er f.eks. en del af noget julepynt, som min onkels mor fra USA har lavet og som hun havde med til os for mange år siden. Alle figurerne er i tyndt træ, som hun selv har malet.
Englens historie havde jeg ikke hørt før, men den var en del af en julekalender som mor og moster havde som børn. Der kunne man hver dag stikke en figur ud, som så kunne komme på juletræet, så den er mange år gammel.


Da juletræet var ved at være pyntet, fandt min far et par fotoalbums frem og fortalte mig historier mens han viste billeder fra dengang han arbejde i Tanzania, tilbage i 70'erne. Det var rart med en-til-en tid med både mor og far.

I morgen er der nok ikke meget alenetid, men til gengæld får jeg lov til at være sammen med de mennesker der har været en del af mit liv lige fra starten. De mennesker som jeg elsker aller højest og som jeg ved jeg altid kan komme til når jeg har problemer. Det er mit julemirakel - at jeg får lov til at have endnu en jul med dem jeg holder allermest af.

Jeg håber du får en skøn jul, hvad enten du er med din familie, på arbejde eller tilbringer den alene. Må den være lige som du ønsker den.

Kommentarer

Populære opslag