Om at søge lys

I søndags stod jeg for gudstjenesten i min lokale kirke. Det var Helligtrekonger og jeg talte om at søge lys. Efter mit oplæg talte vi i grupper om hvilke lyse øjeblikke vi havde haft i det forgangne år, samt hvilke vi kunne se frem til.
Senere på dagen fik jeg en tilbagemelding om at det havde været rart at fokusere på lyspunkterne fra årets løb. Det var jeg glad for at høre, for det var netop meningen.

Det var også godt for mig at fokusere på de gode ting, særligt her i eksamenstiden hvor jeg føler mig lidt ramt og lidt følelsesmæssigt ustabil. Ikke på en alvorlig måde, men bare lidt ekstra sensitiv, som man godt kan blive hvis man er lidt presset. Ikke at eksamen egentlig presser, men der er nogle andre ting der driller, men det er et helt andet indlæg.

I dag var en af mine lyspunkter en cafetur med to kammerater. Den ene har jeg ikke set i knap et år, så det var så skønt at se ham, og høre hvordan det står til med ham.

Et andet af dagens lyspunkter har været smil og latter fra og med de andre studerende i Axis. Hold nu op hvor jeg knuselsker vores studiemiljø.

Det er rart, nu hvor jeg sidder og skriver, at se at der er lyspunkter i en dag som ikke har stået på noget særligt. Det er godt at huske på de gode ting, når dagene kan blive lidt grå.

Jeg har tidligere sluttet hver dag af med at skrive de ting ned som havde gjort min dag god. Jeg skulle finde mindst tre ting, og selvom det var i en træls periode af mit liv, så kunne jeg altid finde mindst tre gode ting. Nogle gange var det bare “jeg kom ud af sengen i dag” andre gange var det taknemmelighed over en samtale med en veninde eller noget helt tredje.

Jeg tror at det med at se lyspunkterne er noget som skal trænes. Livet går op og ned og ind imellem har man dage som ikke er så fantastiske. Men hvis man er trænet i at se det positive, så vil man kunne finde noget godt, selv ved de dårlige dage.

Jeg håber at du jager lyspunkter i dit liv.
Hvad har været et af dine lyspunkter i året der er gået?

Kommentarer

Populære opslag