Lederskab og ledelse

Klokken er lidt i et lørdag morgen. Jeg ligger i min seng og skal sove efter en dejlig dag i godt selskab.

Jeg er på lejr for ungdomledere i Metodistkirken. Det er længe siden jeg sidst har været det, og det er en sjov oplevelse. Jeg havde spekuleret en del på om jeg skulle tage med, for jeg har ikke været leder i en ungdomsklub i lang tid. Men jeg var nysgerrig og som en af arrangørerne sagde, så kunne jeg jo repræsentere old school ungdomslederne. Jeps, jeg er så meget kommet på den anden side af de 30 :-)

Men jeg er "old school"! For de fleste af de unge ledere der er med på denne weekend har jeg været leder for på diverse lejre for 10-15 år siden. Jeg kan ikke huske hvordan jeg var som leder dengang. Men hold op hvor har jeg stor respekt for de unge ledere vi har for tiden. De er i starten til midten af 20'erne og har ledet lejre de sidste 3-5 (måske mere) år. Og de kaster sig bare ud i opgaven! Og de gør det rigtig godt. Så jeg glæder mig til at være sammen med dem i denne weekend.

Vi har allerede fået afprøvet vore lederevner på forskellig vis. Jeg har genopdaget vigtigheden af at kommunikere ordentligt og indset at jeg ikke kan lade være med at lede. Jeg kan simpelthen ikke holde min mund. Og det er ikke en dårlig ting, for jeg tror egentlig at jeg er god til at forklare hvorfor jeg vil gøre tingene på en bestemt måde og for det meste er det fornuftigt det jeg siger, for jeg er også god til at træde tilbage når der er noget jeg ikke ved noget om.

Folk har forskellig ledelsesstil og som jeg skrev tidligere har jeg stor respekt for de unge ledere jeg er sammen med her. De er modige, kloge til at se hvilke lejre der er brug for, gode til at lægge et spændende program og så kaster de sig ud i det. Det er så dejligt at se, for det er fremtidens ledere, min kirkes fremtid, som jeg kan se en stor styrke i og det glæder mig.

At de derudover er nogle fantastiske mennesker at være sammen med er jo bare et plus. Aftenen er gået med at spille Bezzerwizzer. Her har alle de illustreret videnskab, som jeg har læst hos far, givet pote. Trods det at det er første gang jeg har spillet dette spil, gik det ret godt. Og det er sjovt at se hvor megen mærkelig viden vi mennesker render rundt med i vore hoveder.

Nå, nu må jeg hellere få sovet lidt. Der er jo også en dag i morgen. Nat nat.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Kommentarer

Populære opslag