Du har et valg

Af en eller anden grund har jeg haft en del samtaler om positivitet den seneste tid. Nu er det ikke sådan at jeg render rundt og er fantastisk glad og positiv hele tiden. Livet som arbejdssøgende kan være træls, men jeg forsøger at se på det positive ved tilværelsen.

Det der er svært ved livet som arbejdssøgende er, at man (jeg) føler sig magtesløs. Man søger job efter job uden resultat og man er en af 50-100 ansøgere, så det at få et arbejde føles som at vinde i lotteriet, og det føler jeg jo også. Jeg har dage hvor jeg gerne bare vil have et job NU!!! Men den magtesløshed kan man ikke bruge til noget som helst, andet end at få sig en god depression, og det er ikke vejen frem til et arbejde. Så derfor vælger jeg at se på de ting jeg kan kontrollere; jeg kan skrive ansøgninger, jeg kan tale med min jobkonsulent om muligheden for praktik eller løntilskud, jeg kan nyde at have tid til at komme i haven eller hygge med vennerne osv. En af de ting jeg har gjort er at frabede mig sætningen "hvor er det synd for dig." Det er dejligt at folk ikke kan forstå at jeg ikke har et arbejde, men jeg kan ikke bruge medlidenhed til noget. Jeg har også sagt at jeg nok skal sige til når jeg får et arbejde, så folk ikke behøver at spørge hele tiden. For det er anstrengende at blive mindet om det. Folk gør det selvfølgelig i en god mening, det er jeg slet ikke i tvivl om. Men jeg gider ikke at tale om det trælse i mit liv, jeg vil hellere koncentrere mig om de gode ting.

Efter mit kursus i NLP coaching er jeg blevet meget mere bevidst om at det er et valg jeg tager. Vil jeg vågne om og begynde at tænke på hvor træls det er at jeg ikke har været heldig og har fået et job, eller vil jeg vågne op og tænke på hvor heldig jeg er? For uanset hvem du er i Danmark, så har du noget at være taknemmelig for. Langt de fleste af os har en seng at sove i, vi har mulighed for at tage en uddannelse, og selv hvis det giver udfordringer har vi mulighed for at få hjælp.

Det er mit valg at vågne og tænke på hvor heldig jeg er at være vokset op med 3 sæt forældre (mine egne og to sæt låne), have veninder som føles som søstre, at have en skøn lillebror og en dejlig familie bestående af et væld af onkler og tanter, fætre og kusiner, dejlige venner over hele verden, lånebørn som beriger min hverdag, fritidsinteresser som er lærerige og hyggelige og jeg kunne blive ved.

Det er mit valg at fokusere på det jeg har, at drømme om hvad jeg gerne vil og gøre hvad jeg kan for at opnå de drømme, og så stole på at det rigtige job nok skal dukke op når jeg mindst venter det. Jeg kan vælge at se ned i jorden eller se op på den smukke himmel, at se begrænsningerne eller ressourcerne, og alt andet lige, så er det altså sjovere at se på ressourcerne end på de negative ting.

Det kan godt være svært ind imellem, men det er et valg man må tage, og som man må være bevist om, når det er svært. Du har et valg hver dag, spørgsmålet er bare; hvad vælger du at fokusere på?



- Posted using BlogPress from my iPad

Kommentarer

Populære opslag