At være original

Jeg har været hjemme i Egtved for at få tjekket linser her til formiddag. Jeg elsker at komme hjem og møde mennesker som jeg har set i bybilledet hele min barn- og ungdom. F.eks. fik jeg hilst på HejOle som altid hentede vores vildfarne fodbolde da jeg gik til fodbold. Egtved har beskyttede boliger og derfor har byen en del fysisk og psykisk handikappede mennesker. Nogle af dem ville man i gamle dage have kaldt originaler. Det har muligvis været nedladende, men jeg synes nu at det beskriver dem meget godt. De er helt deres egne! HejOle er en af dem. Han hilser altid og det bliver man i sådan et godt humør af. I dag mødte jeg også en dame som stoppede mig for at fortælle mig at hun håbede på at det også blev godt vejr i morgen for der fyldte hun år. Vi stod og snakkede sammen i en fem minutter inden jeg kom videre. Den umiddelbarhed og glæde som hun udstrålede er utrolig dejlig og hvor ville jeg nogle gange ønske at jeg var ligeså umiddelbar, i stedet for at bekymre mig om hvad andre mennesker tænker om mig. Jeg gik fra damen med et stort smil på læben og endnu mere glæde over det dejlige solskinsvejr.

Af en eller anden grund virker det til at jeg med jævne mellemrum kommer til at tale med denne slags mennesker og selvom jeg ikke altid helt ved hvordan jeg skal takle det, så er det da en gave at folk har lyst til at fortælle en om deres liv.

I en tid hvor vi har mulighed for at vælge vores ufødte børn til eller fra, alt efter om de er som vi gerne vil have dem, kan jeg godt blive bekymret for om vi kommer til at mangle disse lysstråler, disse originaler som gør verden til et smukkere sted. Forhåbentlig er det ikke en let beslutning at tage.
Jeg er med på at et handikappet barn behøver mere omsorg end et barn der ikke har den slags udfordringer, men forhåbentlig giver barnet også en masse glæde.

Jeg tror på at alle mennesker er skabt i Guds billede og har en opgave at udføre i verden, uanset om det er Bill Gates, HejOle eller mig og personligt er jeg lykkelig for at leve i en verden hvor vi ikke alle er ens.

Der findes skilte der siger "man behøver ikke at være skør for at være her, men det hjælper!" Den verden vil jeg gerne være en del af ;-)


- Posted using BlogPress from my iPhone

Kommentarer

Populære opslag