Værd at elske - tanker på en gråvejrsdag

Sådan ser det ud i min stue i dag:

Jeg er gået all out på stearinlys og the. Jeg er i gang med min 3. kande i dag. Jeg har haft besøg, men det er et helt andet indlæg.

Jeg har hygget mig lidt med at tjekke facebook, og faldt over denne sang. Min tidligere dirigent Mette Risager har skrevet sangen, og synger for. Koret er mit gamle kor Emmaus. Det er en fantastisk sang, synes jeg. Nogle gange har man brug for at få at vide at man er værd at elske, sådan har jeg det i hvert fald.
En af de ting som jeg elsker mest (og kæmper mest med) ved min tro er, at alle er værd at elske. Og jeg synes at Mette har fået skrevet det på en smuk og dejlig måde. Når vejret er gråt, og tingene er svære er det netop at man har brug for at vide at man er værd at elske. For det er i modgang at det er lettest at glemme at man har værdi.
Det at jeg er elsket uanset hvad, er en stor ting for mig, og som sagt noget af det jeg ind imellem kæmper lidt med i min tro, for betingelsesløs kærlighed er ikke et begreb som vi som mennesker helt kan sætte os ind i. Som forælder kan man måske komme i nærheden af at forstå det, men for mig, at elske nogen uanset hvad, det er for stort til at jeg kan forstå det ordentligt. For hvis nogen sårer mig dybt, så er jeg ret sikker på at min kærlighed til dem går væk, eller i hvert fald mindskes kraftigt. Tanken om og troen på at Gud elsker selv mennesker som Hitler og Breivik er vild, men det er også en dejlig tanke. For det giver mig lov til at være menneske, med alle de fejl og mangler som jeg har. Jeg er ikke perfekt, det bliver jeg aldrig. Jeg kommer til at gøre dumme ting og såre folk, men jeg er alligevel elsket. Selvfølgelig forsøger jeg at være den bedste mig som jeg kan være, det synes jeg indgår i min tro, ikke kun som en forpligtelse, men også som en lyst. Men jeg ved at jeg ikke altid kommer til at være det bedste jeg kan være, og det er ok. Jeg er stadig værd at elske.
Så på en kold og grå dag som i dag, håber jeg at du ved at du er værd at elske. Så har mine gråvejrstanker da i hvert fald gjort lidt gavn.

Kommentarer

Populære opslag