Hvidstengruppen

Jeg har set Hvidstengruppen sammen med Far og Moster i dag. Jeg har tidligere skrevet om bogen her, men nu har jeg også fået set filmen.

Puha hvor var det rørende. En af slutreplikkerne fra Marius Fiil, kromanden på Hvidsten Kro, er rettet mod den soldat der henter ham, inden hans henrettelse. "Jeg hader dig ikke, jeg hader heller ikke tyskere." Hvorefter han giver ham et knus. Om det skete i virkeligheden, ved jeg ikke, men jeg kan godt lide symbolikken. Der var mange tyskere under 2. verdenskrig, der ikke var enige i det der foregik, og selvom jeg synes at det er vigtigt at vi holder fast i mindet om 2. verdenskrig, og aldrig glemmer at kæmpe for vores land, skal vi også huske på at det var det nazistiske system, og ikke den menige tysker, vi kæmpede imod.

Jeg mener at det er vigtigt at kæmpe mod det onde, og gjorde modstandsbevægelsen, bl.a. mange andre. Det er utroligt at folk var klar til at risikere livet for folk de ikke kendte, og at kæmpe til sidste blodsdråbe, for det de troede på. Jeg er dybt taknemmelig overfor de folk der arbejdede for Danmark under krigen, at der var folk der kæmpede for at mit land skulle blive ved med at være frit. Jeg kan ikke lade være med at spekulere på om jeg ville gøre det samme. Om jeg ville turde det. Jeg håber det, men mon man kan vide det før man står i situationen?

Har du ikke set Hvidstengruppen endnu, så sørg for at få det gjort! Det sætter gang i både tanker og tårekanal.

Kommentarer

Populære opslag