Forældreroller

Jeg har lige set en artikel på tv2's nyhedsside (link) og det fangede mig.
Nu har jeg jo ikke selv børn, men har til gengæld to dejlige forældre, der i starten af 80'erne skulle lære at være forældre for mig og min lillebror.

Jeg ved ikke om de tog en snak om forældreroller og hvem der gjorde hvad, eller om det skete af sig selv, men jeg ved at min far tog en aktiv rolle i vores liv fra vi var nyfødte. Det var ham der stod op om natten og skiftede os, for derefter at overgive os til min mor, som ammede. Dette til trods for at han skulle op og på arbejde næste dag. 

Et af mine yndlingsbilleder af min far og jeg er et, hvor vi ligger og tager os en lur. Jeg ligger på maven af far, og har vel været nogle måneder gammel, og vi sover begge trygt. Jeg elsker at jeg kan se at min far har været en aktiv forælder i mit liv, også i de første par måneder, som var dem ovenstående artikel handler om.

Jeg tror at det er vigtigt at fædrene kommer på banen i deres børns liv, også når de er helt små, for det er til glæde for både far og barn. Og for moderen for den sags skyld. For det giver jo også hende mulighed for at komme i bad/på toilet/sove mv. når faderen er en ligeværdig del af regnestykket.

Jeg er ikke sikker på at man altid kan gøre lige meget i sit barns liv, når man er to. Mine forældre har, af forskellige årsager, skiftevis gået hjemme, og det har været trygt at vide at der var en voksen når jeg kom hjem. Det er et privilegie, det ved jeg godt. Og jeg ved også godt at det ikke er alle der kan det. Men med undtagelse af amning, kan jeg ikke se at der skulle være ting fædre ikke kan. F.eks. skulle børn efter sigende kunne genkende deres fars stemme, hvis han har talt til maven under graviditeten, hvilket jeg synes er både vildt og fantastisk.

Nå, det blev en længere smøre om noget der bare lige poppede op. Det korte af det lange med historien var egentlig, at som barn af en far, der har været aktiv fra starten, er jeg dybt taknemmelig for den tid jeg har haft med ham og jeg elsker de fysiske beviser som jeg f.eks. har i form af billeder, af at han tog aktiv del i min opvækst. Det kunne jeg godt ønske mig for de børn der vokser op i dag.

Kommentarer

Populære opslag