Ferie

Jeg rejser forholdsvis ofte i og med at jeg igennem flere år har siddet i forskellige bestyrelser igennem min kirke.

Men i år, på min første ferie med løn i lange tider, ville jeg rejse af lyst. Forstå mig ret, jeg har nydt de ture jeg har været på. Men møder giver ikke megen mulighed for sightseeing.

Med en veninde som bor i Finland, faldt valget på Helsinki. En by jeg ikke har besøgt før. De 4 hele dage jeg havde der, var slet ikke nok. Helsinki ligger på vandet, med en del småøer som en del af byen, og der er masser at se. Uanset om man er til kunst, musik eller historie.

Som barn af to forældre fra byggebranchen har jeg lært at se op, når jeg går. Og Helsinki er fuld af smukke bygninger. Mange er bygget mens Finland var under Rusland, som heldigvis var før kommunismen, der, så vidt jeg ved, ikke er kendt for sine smukke bygninger. Med Zartiden var det tydeligvis anderledes.

Jeg var bl.a. på Naturhistorisk museum, som ligger i en gammel drengeskole fra starten af 1900tallet. En smuk bygning med store sale og stuk over det hele. Øverst var en lille udstilling om selve bygningen som også har været kadetskole før den blev museum.

I Helsinkis bymuseum så jeg en interessant udstilling: Broken Dreams. Her havde folk sendt ting ind som de havde fået af ekskærester eller familiemedlemmer som havde såret dem. Der var mange spændende historier.

Frilandsmuseet i Seurasaari var også en oplevelse for en historienørd som mig. Med gamle bygninger og historier om hvordan man levede på landet i Finland for 100+ år siden.
Det var en god gåtur i dejligt vejr og smukke omgivelser.

Nu er jeg landet i Stockholm hvor jeg har et par dage inden jeg vender hjem. Også her skal museerne nydes.

God ferie.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Kommentarer

Populære opslag