Ferie og tankermylder

Jeg har ferie i denne uge. Min første rigtige ferie som præst. Og det har sat nogle tanker i gang. 

Mange af de opgaver jeg har som præst, er nogle jeg før har haft på frivilligt plan, så det at slippe det og slappe af er lidt nyt for mig. Tidligere har ferietid netop betydet mere tid til kirken, så jeg skal vænne mig til at jeg ikke skal tage mig af kirken i ferien. Heldigvis har jeg en god kollega, som sparker til mig og minder mig om at jeg skal bruge tid på at lade op. Men det er helt klart en læringsproces.

Og det har så ført mig til spørgsmålet om hvordan man holder fri fra arbejdet på de sociale medier, samtidig med at man har mulighed for at være der som privatperson. Det er helt klart noget jeg skal have snakket med min kollega om, næste gang vi har møde. For nuværende har jeg noteret hvem der har skrevet, og så må jeg skrive tilbage på mandag når jeg er tilbage, men jeg ved ikke om det er den bedste måde. Man kan jo ikke sætte et autosvar til på Facebook, og hvis jeg begynder at forholde mig til tingene, holder jeg ikke ferie, så det er noget jeg skal have fundet ud af, hvordan jeg bedst håndterer de sociale medier i ferietider.

Når ovenstående så er sagt, så fik en reklame, som omtaler stress, mig til at være enormt taknemmelig. I disse dage er det et år siden jeg sagde ja tak til stillingen som lokalpastor i metodistkirken i Frederikshavn, og selvom der gik nogle måneder inden jeg fik lov til at tale højt om det, og endnu længere tid inden jeg startede, så har mit første halve år på pinden været fantastisk. Det er til tider hårdt at jonglere arbejde, studie og fritidsaktiviteter, men den stress som ofte har fulgt mig, med en følelse af at jeg ikke slog til, har jeg slet ikke oplevet i Frederikshavn. Bevares, der er da ting jeg er usikker på, særligt når jeg udfører nye opgaver, men det har jeg det okay med, for jeg er ved at lære en hel masse. Heldigvis med folk på sidelinjen som passer på mig og hjælper mig. 

Jeg har også oplevet godt kollegaskab i mine andre stillinger, men jeg kan mærke en ændring i mig selv. Jeg er faldet på plads, kommet på rette hylde, og det er helt vildt stort. At jeg er landet på rette hylde i en mærkelig tid hvor intet er som det plejer, har været spændende, og helt ærligt, så glæder jeg mig (som alle andre) til lidt normalitet. Jeg glæder mig til at opleve min menighed have de store højtider, uden forsamlingsloft. Til at opleve vores julestue. Til at opleve særlige lejligheder, som f.eks. dåb, i en kirke der er fuld af dåbsbarnets familie og venner. Til ikke at skulle ændre gudstjenester med kort varsel. Til i stedet at få lov til at være kirke med hoved, hjerte og hænder.

På mandag banker arbejdet på igen, og om en uge er undervisningen på uni også i gang, i første omgang via zoom. Det bliver godt at komme i gang igen, denne gang med et semester, hvor jeg har valgt 2 ud af de 3 fag jeg skal have. Jeg glæder mig, til spændende undervisning, til et forår med forhåbentlig stigende aktivitetsniveau i kirken, til gode samtaler, til tid med familie og venner. 

Rigtig god dag til dig.

Kommentarer

Populære opslag